Rămâi conectat

Administraţie

Consiliul Local al orașului Cugir a stabilit nivelurile impozitelor și taxelor locale pentru anul fiscal 2019

cugirinfo.ro

Publicat

în

Consiliul Local al orașului Cugir a stabilit vineri, în ședinșă ordinară, nivelurile impozitelor și taxelor locale pentru anul fiscal 2019. Potrivit hotărârii adoptate de aleșii locali, acestea vor fi indexate în anul fiscal 2019, ținând seama de rata inflației pentru anul fiscal anterior, respectiv de 1,3%, în următoarea formă:

 IMPOZITUL ŞI TAXA PE CLĂDIRI

  • Impozitul pe clădirile rezidențiale și clădirile anexă, aflate în proprietatea persoanele fizice, este anual și se calculează prin aplicarea cotei de 0,1%  asupra valorii impozabile a clădirii.

Pe baza unor date ipotetice calculul impozitului pe clădiri cu o vechime cuprinsă între 50 și 100 de ani este următorul:

                    1. Zona A

                    Apartament cu 2 camere – suprafaţă utilă 40 mp

                    Impozit clădiri 2018 = 86 lei

                    Impozit clădiri 2019 = 87 lei

                    Casă – suprafață construită 100 mp

                    Impozit clădiri 2018 = 154 lei

                    Impozit clădiri 2019 = 156 lei

                    2. Zona B

                    Apartament cu 2 camere – suprafaţă utilă 40 mp

                    Impozit clădiri 2018 = 82 lei

                    Impozit clădiri 2019 = 83 lei

                    Casă – suprafață construită 100 mp

                    Impozit clădiri 2018 = 147 lei

                    Impozit clădiri 2019 = 149 lei

                     3. Zona C

                    Apartament cu 2 camere – suprafaţă utilă 40 mp

                    Impozit clădiri 2018 = 78 lei

                    Impozit clădiri 2019 = 79 lei

                    Casă – suprafaţă construită 100 mp

                    Impozit clădiri 2018 = 140 lei

                    Impozit clădiri 2019 = 142 lei

  • Impozitul pe clădirile nerezidențiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice, este anual și se calculează prin aplicarea cotei de 0,81% asupra valorii impozabile a clădirii.

Pe baza unor date ipotetice prezint calculul impozitului pe clădiri: Valoarea contabilă a clădirii – apartament 46,4 mp, zona A –  evaluată la 31.12.2017 este de 80.000 lei:

Anul 2018 – Impozit clădiri = 640 lei   Anul 2019 – Impozit clădiri = 648 lei

În cazul clădirilor nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activități din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0.4% asupra valorii impozabile clădirii.

  • Impozitul pe clădirile cu destinație mixtă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, este anual şi se  calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafața folosită în scop rezidențial cu impozitul determinat pentru suprafața folosită în scop nerezidențial.
  • Impozitul pe clădirile rezidențiale, aflate în proprietatea sau deținute de persoanele juridice, este anual și se calculează prin aplicarea cotei de 0,2%  asupra valorii impozabile a clădirii.

Pe baza unor date ipotetice prezint calculul impozitului pe clădiri: Valoarea contabilă a clădirii evaluată la 31.12.2017 este de 10.000 LEI   Anul 2018: 10.000 lei x 0,2%  = 20 lei impozit pe clădiri de plată. Anul 2019: 10.000 lei x 0.2%  = 20 lei impozit pe clădiri de plată

  • Impozitul pe clădirile nerezidențiale, aflate în proprietate sau deținute de persoanele juridice, este anual și se calculează prin aplicarea cotei de 1,01%  asupra valorii impozabile a clădirii.

Pe baza unor date ipotetice prezint calculul impozitului pe clădiri: Valoarea contabilă a clădirii evaluată la 31.12.2017 este de 10.000 LEI

Anul 2018

10.000 lei x 1%  = 100 lei impozit pe clădiri de plată

Anul 2019

10.000 lei x 1,01%  = 101 lei impozit pe clădiri de plată

În cazul clădirilor nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor juridice, utilizate pentru activități din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0.4% asupra valorii impozabile clădirii.

Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării. În cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5% – art.460 alin.6 și 8 din  Legea nr.227/2015.

Valoarea contabilă a clădirii nereevaluată la 31.12.2016 este 10.000 lei

Anul 2018

10.000 lei x 5% = 500 lei

Anul 2019

10.000 lei x 5% = 500 lei

  •  Impozitul pe clădirile cu destinație mixtă, aflate în proprietatea persoanelor juridice, se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafața folosită în scop rezidențial conform art.460 alin 1 cu impozitul determinat pentru suprafața folosită în scop nerezidențial.
  • Pentru clădirile proprietate publică sau privată a statului, ori a unităţilor administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, oricăror entități, altele decât cele de drept public, se stabileşte taxa pe clădiri, care reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau defolosinţă, după caz, în condiţii similare impozitului pe clădiri.

Având în vedere prevederile art.456 alin.2 lit.c și d din Codul fiscal propunem ca să se acorde scutirea de la plata impozitului/taxei pe clădiri pentru clădirile utilizate de organizaţii nonprofit folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ și cele utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizații neguvernamentale și întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale                          

                                 IMPOZITUL  ŞI TAXA PE TEREN

 Orice persoană care are în proprietate teren situat în România datorează pentru acesta un impozit anual. Pentru terenurile proprietate publică sau privată a statului ori aunităţilor administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, se stabileşte taxa pe teren care reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptuluide administrare sau de folosinţă, în condiţii similare impozitului pe teren.

  • Impozitul/taxa pe teren se stabileşte luând în calcul suprafața terenului, rangul localităţii în care este amplasat terenul, zona şi categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de Consiliul local.
  • Impozitul/taxa pe teren aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice situate în intravilanul localităţii se stabileşte anual în lei/ha, diferenţiat în funcţie de rangul localităţii şi zonarea acesteia
  1. a) Dacă terenul amplasat în intravilanul localităţii este înregistrat în Registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se stabilește prin înmulţirea suprafeței terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare rangului localitații și a zonei din cadrul ei;
  2. b) În cazul unui teren amplasat în extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul de la art.465 alin.7 şi cu coeficientul de corecţie prevăzut la art.457 alin.6.

Pe baza unor date ipotetice prezint calculul impozitului pe teren:

Pentru terenurile cu construcţii

Zona A

Teren cu suprafaţă de 400 mp

Impozit 2018 =262 lei

Impozit 2019= 265 lei

Zona B

Teren cu suprafaţă de 400 mp

Impozit 2018 =178 LEI

Impozit 2019 =180 LEI

Zona C

Teren cu suprafaţă de 400 mp

Impozit 2018 = 85 LEI

Impozit 2019 = 86 LEI

Pentru un teren intravilan înregistrat în Registrul agricol la o altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, de exemplu arabil, situat în zona A a oraşului şi având o suprafaţă de 10.000 mp, prezint prin date ipotetice următorul calcul :

Anul 2018

10.000 mp (1 ha ) x 28 lei / ha x 3 (rang localitate )  = 84 LEI

Anul 2019

10.000 mp (1 ha ) x 28 lei / ha x 3 (rang localitate ) = 84 LEI

Pentru un teren (arabil) aflat în extravilanul localităţii în suprafaţă de 10.000 mp în zona A:

Anul 2018

50 lei /ha x 1 ha x 2.3 coef. clăd. =  115 LEI de plată

 Anul 2019

51 lei /ha x 1 ha x 2.3 coef. clăd. =  117 LEI de plată

Având în vedere prevederile art.464 alin.2 lit.d și e din Codul fiscal se va acorda scutirea de la plata impozitului/taxei pe teren pentru terenurile utilizate de organizaţii nonprofit folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ și cele utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizații neguvernamentale și întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale.      

IMPOZITUL PE  MIJLOACELE  DE TRANSPORT

În cazul unui autoturism Dacia cu capacitate cilindrică de 1289 cm3.

Anul 2018

1289 cm3 / 200 = 7 fracţii

8 LEI taxă pe fiecare fracţie de 200 cm3

8 LEI x 7 fracţii  = 56 LEI

Anul 2019

1289 cm3 / 200 = 7 fracţii

8 LEI taxă pe fiecare fracţie de 200 cm3

8 LEI x 7 fracţii  = 56 LEI

În cazul unui autoturism  cu capacitate cilindrică de 2950 cm3.

Anul 2018

2950 cm3 / 200 = 15 fracţii

144 LEI taxă pe fiecare fracţie de 200 cm3

144 LEI x 15 fracţii  = 2.160 LEI

Anul 2019

2950 cm3 / 200 = 15 fracţii

146 LEI taxă pe fiecare fracţie de 200 cm3

146 LEI x 15 fracţii = 2.188 LEI

Impozitul pe mijlocul de transport este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care deţine dreptul de proprietate asupra unui mijloc de transport înmatriculat sau înregistat în România la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Administraţie

Bugetul local al orașului Cugir pentru anul 2025 a fost aprobat

cugirinfo.ro

Publicat

în

Joi, 27 martie 2025, Consiliul Local Cugir a aprobat în unanimitate bugetul orașului, stabilind priorități clare pentru dezvoltarea comunității! Dezbaterea publică pe marginea acestui buget a avut loc pe 25 martie, oferind transparență și implicare activă din partea cetățenilor.

Bugetul total pentru 2025 se ridică la 102.166.480 lei, din care 40% (40.572.000 lei) reprezintă venituri proprii, provenite din impozite, taxe locale și alte surse.

Veniturile sunt distribuite astfel:
– 56.093.650 lei – cheltuieli pentru funcționarea orașului (servicii publice, educație, sănătate, asistență socială);
– 46.072.830 lei – investiții pentru dezvoltare (modernizarea infrastructurii, reabilitarea clădirilor publice, proiecte de mediu);

Surse importante de finanțare:
– Fonduri europene & programe guvernamentale – 45 % un pilon esențial pentru creșterea orașului! Prin PNRR, PNI Anghel Saligny și alte programe europene, Cugir va continua să se dezvolte;
– Sumele defalcate din TVA – 13% din buget susțin servicii esențiale;
– Subvenții pentru servicii sociale – 2% din buget merg către sprijinirea comunității;
– Cheltuielile totale ale bugetului sunt de 103.841.480 lei, cu un deficit de 1.775.000 lei, acoperit din excedentul anilor anteriori;

Potrivit primarului Adrian Teban: „În acest an, investim în sănătate, educație, servicii sociale și modernizarea clădirilor publice. Cu sprijinul fondurilor europene și guvernamentale, vom finaliza proiectele aflate în derulare și vom continua dezvoltarea orașului. Cugirul crește, iar noi suntem aici să asigurăm un viitor mai bun pentru toți locuitorii!”

Ce urmează?
– Finalizarea proiectelor începute;
– Noi investiții pentru un oraș mai modern;
– Transparență și implicare comunitară;

În continuare vă prezentăm lista celor 31 de obiective finanţate din venituri proprii, fonduri europene sau fonduri rambursabile:
– Reducerea emisiilor de carbon în orașul Cugir;
– Modernizare rețea stradală transport public: Str. Principală Vinerea, Victoriei, Stadionului, I.B. Deleanu, M. Viteazu, 1 Decembrie 1918, Rozelor, I. Creangă, Tineretului, Alexandru Sahia tronson 2, Nicolae Bălcescu, Griviței, Râul Mic;
– Achiziția de autobuze hibrid;
– Achiziția de bicilete;
– Sistem de management al traficului și e-ticketing;


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Administraţie

„MUTAT LA ȚARĂ FEST”, eveniment cultural organizat în Poiana cu Goruni din Vinerea

cugirinfo.ro

Publicat

în

Aleșii Cugirului au aprobat în ședință extraordinară, încheierea unui parteneriat între UAT oraş Cugir, Centrul Cultural „Valentin Uritescu” Cugir şi „S.C. Mutat la țară fest” – S.R.L. Hunedoara, în vederea realizării în comun a evenimentului cultural de interes public local în intervalul 11-13 iulie 2025 în Poiana cu Goruni Vinerea-Cugir.

Demersul se dorește organizarea unui eveniment dedicat promovării vieții în mediul rural și a unui trai mai aproape de natură, inițiativă sprijinită de toate părțile implicate în parteneriat.

Printre metodele de colaborare pentru punerea în practică a prezentului parteneriat vor avea loc: întâlniri de lucru ale reprezentanţilor partenerilor şi ale cooordonatorilor de activitate desemnaţi; schimb de informaţii pentru armonizarea efortului de organizare a acţiunilor comune; colaborare, dialoguri, studii şi calcule în vederea organizării în condiţii optime de eficienţă şi costuri.

Potrivit contractului încheiat, părțile se obligă să pună la dispoziția partenerului-organizator a terenului necesar desfăşurării evenimentului şi a unei zone de campare în Poiana cu Goruni și asigurarea utilităţilor necesare desfăşurării evenimentului, respectiv: energie electrică, apă potabilă curentă, toalete, ridicarea gunoiului menajer; asigurarea promovării evenimentului prin intermediul presei scrise, a radioului şi prin intermediul mediului online.

Promovarea evenimentului va fi realizată de Centrul Cultural „Valentin Uritescu” Cugir , care va promova valorilor locale, prin identificarea meşteşugarilor, artizanilor, artiştilor şi producătorilor locali şi punerea la dispoziţia reprezentanului S.C. MUTAT LA ŢARĂ S.R.L. a datelor de contact ale acestora; distribuirea de materiale promoţionale: afişe, flayere, postări pe reţele de socializare şi în spaţii publicitare), relaţionarea cu mass-media şi publicul participant.

Menţionăm faptul că organizarea evenimentului nu va implica nicio cheltuială direct de la bugetul Oraşului Cugir, iar cheltuielile legate de asigurarea utilităţilor necesare organizării evenimentului şi pentru refacerea zonei vor fi recuperate de la partenerul-organizator, care va achita oraşului Cugir 5% din cuantumul total al tarifului de intrare la eveniment încasat.

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Administraţie

A început distribuirea cardurilor de acces la insulele ecologice digitalizate din orașul Cugir

cugirinfo.ro

Publicat

în

Primăria Orașului Cugir a implementat un proiect în valoare totală de aproximativ 4.200.000 lei (cu TVA) fonduri europene, prin PNRR – Componenta C3 -Managementul deșeurilor, pentru achiziția a 50 de insule ecologice digitalizate pentru colectarea inteligentă a deșeurilor.

Insulele sunt amplasate pe fostele incinte cu acces limitat arondate locatarilor, la fel ca si cele vechi, menținând astfel un sistem organizat și controlat de gestionare a deșeurilor.

Din 25 martie 2025, a început distribuirea cardurilor și va continua pe parcursul întregii săptămâni și va decurge astfel: Primăria Cugir contactează administratorii sau, după caz, președinții asociațiilor de proprietari, respectiv șefii de scară pentru preluarea cardurilor; Administratorii, președinții asociațiilor de proprietari sau șefii de scară, asigură redistribuirea imediată către locatari. Astfel, fiecare apartament va primi un card unic, având un cod individual.

Accesul la carduri va fi acordat doar locatarilor cu un contract activ cu societatea Rer Vest-Retim. Cei care încă nu au semnat contractul cu operatorul o pot face la sediul Rer Vest-Retim din Cugir (clădirea cu Serviciul Venituri) sau Online direct pe site-ul societății. Acestea vor fi livrate în mod direct, la fiecare număr administrativ în parte, pe baza semnăturii de primire și a actului de identitate.

Edilul orașului, Adrian Teban a declarat: „Implementarea insulelor ecologice digitalizate găzduiește un pas important către un oraș mai curat și mai sustenabil. Acest sistem modern va aduce beneficii semnificative în gestionarea deșeurilor și va contribui la un mediu mai sănătos pentru toți cetățenii”.

Noile insule ecologice digitalizate sunt dotate cu 5 module pentru colectărea separată a deșeurilor: Maro: deșeuri biodegradabile; Negru: deșeuri reziduale, sau „menajere”, care nu pot fi reciclate; Galben: deșeuri reciclabile din ambalaje de plastic și metal; Albastru: deșeuri reciclabile din hârtie și carton; Verde: deșeuri reciclabile din ambalaje de sticlă.

Modul de utilizare al platformelor digitalizate va fi explicat printr-un pliant informativ care va fi predat împreună cu cardul.

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Știrea ta

Politică

Societate

Economie

Sport

Din județ

Cele mai citite știri

cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir