Administraţie
Consiliul Local al orașului Cugir a stabilit nivelurile impozitelor și taxelor locale pentru anul fiscal 2019
Consiliul Local al orașului Cugir a stabilit vineri, în ședinșă ordinară, nivelurile impozitelor și taxelor locale pentru anul fiscal 2019. Potrivit hotărârii adoptate de aleșii locali, acestea vor fi indexate în anul fiscal 2019, ținând seama de rata inflației pentru anul fiscal anterior, respectiv de 1,3%, în următoarea formă:
IMPOZITUL ŞI TAXA PE CLĂDIRI
- Impozitul pe clădirile rezidențiale și clădirile anexă, aflate în proprietatea persoanele fizice, este anual și se calculează prin aplicarea cotei de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii.
Pe baza unor date ipotetice calculul impozitului pe clădiri cu o vechime cuprinsă între 50 și 100 de ani este următorul:
1. Zona A
Apartament cu 2 camere – suprafaţă utilă 40 mp
Impozit clădiri 2018 = 86 lei
Impozit clădiri 2019 = 87 lei
Casă – suprafață construită 100 mp
Impozit clădiri 2018 = 154 lei
Impozit clădiri 2019 = 156 lei
2. Zona B
Apartament cu 2 camere – suprafaţă utilă 40 mp
Impozit clădiri 2018 = 82 lei
Impozit clădiri 2019 = 83 lei
Casă – suprafață construită 100 mp
Impozit clădiri 2018 = 147 lei
Impozit clădiri 2019 = 149 lei
3. Zona C
Apartament cu 2 camere – suprafaţă utilă 40 mp
Impozit clădiri 2018 = 78 lei
Impozit clădiri 2019 = 79 lei
Casă – suprafaţă construită 100 mp
Impozit clădiri 2018 = 140 lei
Impozit clădiri 2019 = 142 lei
- Impozitul pe clădirile nerezidențiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice, este anual și se calculează prin aplicarea cotei de 0,81% asupra valorii impozabile a clădirii.
Pe baza unor date ipotetice prezint calculul impozitului pe clădiri: Valoarea contabilă a clădirii – apartament 46,4 mp, zona A – evaluată la 31.12.2017 este de 80.000 lei:
Anul 2018 – Impozit clădiri = 640 lei Anul 2019 – Impozit clădiri = 648 lei
În cazul clădirilor nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activități din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0.4% asupra valorii impozabile clădirii.
- Impozitul pe clădirile cu destinație mixtă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, este anual şi se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafața folosită în scop rezidențial cu impozitul determinat pentru suprafața folosită în scop nerezidențial.
- Impozitul pe clădirile rezidențiale, aflate în proprietatea sau deținute de persoanele juridice, este anual și se calculează prin aplicarea cotei de 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii.
Pe baza unor date ipotetice prezint calculul impozitului pe clădiri: Valoarea contabilă a clădirii evaluată la 31.12.2017 este de 10.000 LEI Anul 2018: 10.000 lei x 0,2% = 20 lei impozit pe clădiri de plată. Anul 2019: 10.000 lei x 0.2% = 20 lei impozit pe clădiri de plată
- Impozitul pe clădirile nerezidențiale, aflate în proprietate sau deținute de persoanele juridice, este anual și se calculează prin aplicarea cotei de 1,01% asupra valorii impozabile a clădirii.
Pe baza unor date ipotetice prezint calculul impozitului pe clădiri: Valoarea contabilă a clădirii evaluată la 31.12.2017 este de 10.000 LEI
Anul 2018
10.000 lei x 1% = 100 lei impozit pe clădiri de plată
Anul 2019
10.000 lei x 1,01% = 101 lei impozit pe clădiri de plată
În cazul clădirilor nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor juridice, utilizate pentru activități din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0.4% asupra valorii impozabile clădirii.
Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării. În cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5% – art.460 alin.6 și 8 din Legea nr.227/2015.
Valoarea contabilă a clădirii nereevaluată la 31.12.2016 este 10.000 lei
Anul 2018
10.000 lei x 5% = 500 lei
Anul 2019
10.000 lei x 5% = 500 lei
- Impozitul pe clădirile cu destinație mixtă, aflate în proprietatea persoanelor juridice, se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafața folosită în scop rezidențial conform art.460 alin 1 cu impozitul determinat pentru suprafața folosită în scop nerezidențial.
- Pentru clădirile proprietate publică sau privată a statului, ori a unităţilor administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, oricăror entități, altele decât cele de drept public, se stabileşte taxa pe clădiri, care reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau defolosinţă, după caz, în condiţii similare impozitului pe clădiri.
Având în vedere prevederile art.456 alin.2 lit.c și d din Codul fiscal propunem ca să se acorde scutirea de la plata impozitului/taxei pe clădiri pentru clădirile utilizate de organizaţii nonprofit folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ și cele utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizații neguvernamentale și întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale.
IMPOZITUL ŞI TAXA PE TEREN
Orice persoană care are în proprietate teren situat în România datorează pentru acesta un impozit anual. Pentru terenurile proprietate publică sau privată a statului ori aunităţilor administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, se stabileşte taxa pe teren care reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptuluide administrare sau de folosinţă, în condiţii similare impozitului pe teren.
- Impozitul/taxa pe teren se stabileşte luând în calcul suprafața terenului, rangul localităţii în care este amplasat terenul, zona şi categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de Consiliul local.
- Impozitul/taxa pe teren aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice situate în intravilanul localităţii se stabileşte anual în lei/ha, diferenţiat în funcţie de rangul localităţii şi zonarea acesteia
- a) Dacă terenul amplasat în intravilanul localităţii este înregistrat în Registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se stabilește prin înmulţirea suprafeței terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare rangului localitații și a zonei din cadrul ei;
- b) În cazul unui teren amplasat în extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul de la art.465 alin.7 şi cu coeficientul de corecţie prevăzut la art.457 alin.6.
Pe baza unor date ipotetice prezint calculul impozitului pe teren:
Pentru terenurile cu construcţii
Zona A
Teren cu suprafaţă de 400 mp
Impozit 2018 =262 lei
Impozit 2019= 265 lei
Zona B
Teren cu suprafaţă de 400 mp
Impozit 2018 =178 LEI
Impozit 2019 =180 LEI
Zona C
Teren cu suprafaţă de 400 mp
Impozit 2018 = 85 LEI
Impozit 2019 = 86 LEI
Pentru un teren intravilan înregistrat în Registrul agricol la o altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, de exemplu arabil, situat în zona A a oraşului şi având o suprafaţă de 10.000 mp, prezint prin date ipotetice următorul calcul :
Anul 2018
10.000 mp (1 ha ) x 28 lei / ha x 3 (rang localitate ) = 84 LEI
Anul 2019
10.000 mp (1 ha ) x 28 lei / ha x 3 (rang localitate ) = 84 LEI
Pentru un teren (arabil) aflat în extravilanul localităţii în suprafaţă de 10.000 mp în zona A:
Anul 2018
50 lei /ha x 1 ha x 2.3 coef. clăd. = 115 LEI de plată
Anul 2019
51 lei /ha x 1 ha x 2.3 coef. clăd. = 117 LEI de plată
Având în vedere prevederile art.464 alin.2 lit.d și e din Codul fiscal se va acorda scutirea de la plata impozitului/taxei pe teren pentru terenurile utilizate de organizaţii nonprofit folosite exclusiv pentru activităţile fără scop lucrativ și cele utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizații neguvernamentale și întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale.
IMPOZITUL PE MIJLOACELE DE TRANSPORT
În cazul unui autoturism Dacia cu capacitate cilindrică de 1289 cm3.
Anul 2018
1289 cm3 / 200 = 7 fracţii
8 LEI taxă pe fiecare fracţie de 200 cm3
8 LEI x 7 fracţii = 56 LEI
Anul 2019
1289 cm3 / 200 = 7 fracţii
8 LEI taxă pe fiecare fracţie de 200 cm3
8 LEI x 7 fracţii = 56 LEI
În cazul unui autoturism cu capacitate cilindrică de 2950 cm3.
Anul 2018
2950 cm3 / 200 = 15 fracţii
144 LEI taxă pe fiecare fracţie de 200 cm3
144 LEI x 15 fracţii = 2.160 LEI
Anul 2019
2950 cm3 / 200 = 15 fracţii
146 LEI taxă pe fiecare fracţie de 200 cm3
146 LEI x 15 fracţii = 2.188 LEI
Impozitul pe mijlocul de transport este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care deţine dreptul de proprietate asupra unui mijloc de transport înmatriculat sau înregistat în România la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.
Constantin PREDESCU

Administraţie
Bugetul local al orașului Cugir pentru anul 2025 a fost aprobat
Joi, 27 martie 2025, Consiliul Local Cugir a aprobat în unanimitate bugetul orașului, stabilind priorități clare pentru dezvoltarea comunității! Dezbaterea publică pe marginea acestui buget a avut loc pe 25 martie, oferind transparență și implicare activă din partea cetățenilor.
Bugetul total pentru 2025 se ridică la 102.166.480 lei, din care 40% (40.572.000 lei) reprezintă venituri proprii, provenite din impozite, taxe locale și alte surse.
Veniturile sunt distribuite astfel:
– 56.093.650 lei – cheltuieli pentru funcționarea orașului (servicii publice, educație, sănătate, asistență socială);
– 46.072.830 lei – investiții pentru dezvoltare (modernizarea infrastructurii, reabilitarea clădirilor publice, proiecte de mediu);
Surse importante de finanțare:
– Fonduri europene & programe guvernamentale – 45 % un pilon esențial pentru creșterea orașului! Prin PNRR, PNI Anghel Saligny și alte programe europene, Cugir va continua să se dezvolte;
– Sumele defalcate din TVA – 13% din buget susțin servicii esențiale;
– Subvenții pentru servicii sociale – 2% din buget merg către sprijinirea comunității;
– Cheltuielile totale ale bugetului sunt de 103.841.480 lei, cu un deficit de 1.775.000 lei, acoperit din excedentul anilor anteriori;
Potrivit primarului Adrian Teban: „În acest an, investim în sănătate, educație, servicii sociale și modernizarea clădirilor publice. Cu sprijinul fondurilor europene și guvernamentale, vom finaliza proiectele aflate în derulare și vom continua dezvoltarea orașului. Cugirul crește, iar noi suntem aici să asigurăm un viitor mai bun pentru toți locuitorii!”
Ce urmează?
– Finalizarea proiectelor începute;
– Noi investiții pentru un oraș mai modern;
– Transparență și implicare comunitară;
În continuare vă prezentăm lista celor 31 de obiective finanţate din venituri proprii, fonduri europene sau fonduri rambursabile:
– Reducerea emisiilor de carbon în orașul Cugir;
– Modernizare rețea stradală transport public: Str. Principală Vinerea, Victoriei, Stadionului, I.B. Deleanu, M. Viteazu, 1 Decembrie 1918, Rozelor, I. Creangă, Tineretului, Alexandru Sahia tronson 2, Nicolae Bălcescu, Griviței, Râul Mic;
– Achiziția de autobuze hibrid;
– Achiziția de bicilete;
– Sistem de management al traficului și e-ticketing;
Administraţie
„MUTAT LA ȚARĂ FEST”, eveniment cultural organizat în Poiana cu Goruni din Vinerea
Aleșii Cugirului au aprobat în ședință extraordinară, încheierea unui parteneriat între UAT oraş Cugir, Centrul Cultural „Valentin Uritescu” Cugir şi „S.C. Mutat la țară fest” – S.R.L. Hunedoara, în vederea realizării în comun a evenimentului cultural de interes public local în intervalul 11-13 iulie 2025 în Poiana cu Goruni Vinerea-Cugir.
Demersul se dorește organizarea unui eveniment dedicat promovării vieții în mediul rural și a unui trai mai aproape de natură, inițiativă sprijinită de toate părțile implicate în parteneriat.
Printre metodele de colaborare pentru punerea în practică a prezentului parteneriat vor avea loc: întâlniri de lucru ale reprezentanţilor partenerilor şi ale cooordonatorilor de activitate desemnaţi; schimb de informaţii pentru armonizarea efortului de organizare a acţiunilor comune; colaborare, dialoguri, studii şi calcule în vederea organizării în condiţii optime de eficienţă şi costuri.
Potrivit contractului încheiat, părțile se obligă să pună la dispoziția partenerului-organizator a terenului necesar desfăşurării evenimentului şi a unei zone de campare în Poiana cu Goruni și asigurarea utilităţilor necesare desfăşurării evenimentului, respectiv: energie electrică, apă potabilă curentă, toalete, ridicarea gunoiului menajer; asigurarea promovării evenimentului prin intermediul presei scrise, a radioului şi prin intermediul mediului online.
Promovarea evenimentului va fi realizată de Centrul Cultural „Valentin Uritescu” Cugir , care va promova valorilor locale, prin identificarea meşteşugarilor, artizanilor, artiştilor şi producătorilor locali şi punerea la dispoziţia reprezentanului S.C. MUTAT LA ŢARĂ S.R.L. a datelor de contact ale acestora; distribuirea de materiale promoţionale: afişe, flayere, postări pe reţele de socializare şi în spaţii publicitare), relaţionarea cu mass-media şi publicul participant.
Menţionăm faptul că organizarea evenimentului nu va implica nicio cheltuială direct de la bugetul Oraşului Cugir, iar cheltuielile legate de asigurarea utilităţilor necesare organizării evenimentului şi pentru refacerea zonei vor fi recuperate de la partenerul-organizator, care va achita oraşului Cugir 5% din cuantumul total al tarifului de intrare la eveniment încasat.
Constantin PREDESCU
Administraţie
A început distribuirea cardurilor de acces la insulele ecologice digitalizate din orașul Cugir
Primăria Orașului Cugir a implementat un proiect în valoare totală de aproximativ 4.200.000 lei (cu TVA) fonduri europene, prin PNRR – Componenta C3 -Managementul deșeurilor, pentru achiziția a 50 de insule ecologice digitalizate pentru colectarea inteligentă a deșeurilor.
Insulele sunt amplasate pe fostele incinte cu acces limitat arondate locatarilor, la fel ca si cele vechi, menținând astfel un sistem organizat și controlat de gestionare a deșeurilor.
Din 25 martie 2025, a început distribuirea cardurilor și va continua pe parcursul întregii săptămâni și va decurge astfel: Primăria Cugir contactează administratorii sau, după caz, președinții asociațiilor de proprietari, respectiv șefii de scară pentru preluarea cardurilor; Administratorii, președinții asociațiilor de proprietari sau șefii de scară, asigură redistribuirea imediată către locatari. Astfel, fiecare apartament va primi un card unic, având un cod individual.
Accesul la carduri va fi acordat doar locatarilor cu un contract activ cu societatea Rer Vest-Retim. Cei care încă nu au semnat contractul cu operatorul o pot face la sediul Rer Vest-Retim din Cugir (clădirea cu Serviciul Venituri) sau Online direct pe site-ul societății. Acestea vor fi livrate în mod direct, la fiecare număr administrativ în parte, pe baza semnăturii de primire și a actului de identitate.
Edilul orașului, Adrian Teban a declarat: „Implementarea insulelor ecologice digitalizate găzduiește un pas important către un oraș mai curat și mai sustenabil. Acest sistem modern va aduce beneficii semnificative în gestionarea deșeurilor și va contribui la un mediu mai sănătos pentru toți cetățenii”.
Noile insule ecologice digitalizate sunt dotate cu 5 module pentru colectărea separată a deșeurilor: Maro: deșeuri biodegradabile; Negru: deșeuri reziduale, sau „menajere”, care nu pot fi reciclate; Galben: deșeuri reciclabile din ambalaje de plastic și metal; Albastru: deșeuri reciclabile din hârtie și carton; Verde: deșeuri reciclabile din ambalaje de sticlă.
Modul de utilizare al platformelor digitalizate va fi explicat printr-un pliant informativ care va fi predat împreună cu cardul.
Constantin PREDESCU
-
Din judeţacum 11 luni
Mesaje de Paste 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 11 luni
Mesaje de Paște fericit 2024. SMS-uri urări şi felicitări de Sfintele Pasti pe care le poţi trimite prietenilor | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 8 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 11 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic 2025, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 12 luni
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Administraţieacum 6 luni
Premiu simbolic oferit de Primărie unor societăți comerciale din Cugir, cu prilejul aniversării a 225 de ani de tradiție industrială a orașului
-
Mondenacum 11 luni
Sfinții Constantin și Elena 2024. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Sportacum 4 luni
Triumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu