Administraţie
Adrian Teban, Președintele ADI „Salubris”: „Problema gestionării gunoiului menajer la nivel județean devine tot mai gravă”
Adrian Teban, Președintele ADI „Salubris” afimă că „Problema gestionării gunoiului menajer la nivel județean devine tot mai gravă. E timpul ca toți cei implicați să acționeze cu responsabilitate pentru deblocarea situației existente”
– Există o serie de incertitudini cu privire la modul în care se va derula activitatea de gestionare a deșeurilor la nivelul județului Alba. Spunem acest lucru deoarece noii operatori care au câștigat licitațiile organizate de ADI „Salubris” pentru cele patru zone ale județului nu și-au început activitatea de colectare și transport deșeuri, deși contractele sunt semnate de mai bine de un an și jumătate. Domnule Adrian Teban, care este situația în momentul de față?
– Ne aflăm într-o situație de urgență evidentă, care impune implicarea cu responsabilitate a tuturor instituțiilor competente pentru a pune în practică Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) în județul Alba. Doar atunci când acest sistem va deveni funcțional în totalitatea sa, își vor putea începe activitatea noii operatori zonali, care au câștigat licitațiile organizate de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Salubris” Alba. Până atunci, ne aflăm într-o fază de blocaj, care generează o serie de nemulțumiri, de riscuri și de costuri financiare pentru toți cei implicați, de la autorități și firme de salubritate, până la cetățeni. Pe de-o parte, pentru operatorii care au câștigat contractele zonale, fiecare zi de întârziere, în care nu își pot furniza serviciile, înseamnă pierderi financiare considerabile.
Gândiți-vă la faptul că doar la Tărtăria sunt 30 de utilaje noi achiziționate care stau în stand-by, dar pentru care operatorul plătește leasing. De cealaltă parte, localitățile din județ nu pot rămâne fără servicii de salubritate, astfel că primarii sunt în situația de a se descurca pe plan local, fiind nevoiți să păstreze în vigoare vechile contracte, chiar dacă, în multe cazuri, operatorii respectivi nu mai au întreaga capacitate de prestare a serviciilor de colectare și transport deșeuri, întrucât și-au asumat alte obligații contractuale. Nu în ultimul rând, blocajul de față se va resimți în buzunarele cetățenilor, care vor plăti facturi din ce în ce mai mari, datorită majorării taxelor percepute pentru gunoaiele nesortate.
După cum vedeți, situația devine și mai gravă cu fiecare oră, cu fiecare zi de întârziere. Eu am tras mai multe semnale de alarmă în acest sens și sper ca toți cei implicați să înțeleagă că nu mai există timp, că trebuie acționat imediat, altfel vor exista consecințe financiare pentru toate părțile. Vă mărturisesc cu sinceritate că am intenționat să îmi dau demisia din calitatea de Președinte ADI „Salubris”, având în vedere imposibilitatea de a pune în practică ceea ce ne dorim, respectiv o colectare cât mai eficientă a deșeurilor la nivelul localităților. Însă, ținând cont de receptivitatea noului guvern față de problema de față, am convingerea că împreună cu Prefectura și Consiliul Județean Alba, putem să remediem problemele. Dacă până la începutul lunii martie, nu vor fi parcurși pași importanți în sensul deblocării proiectului, voi fi nevoit să nu îmi mai asum responsabilitatea pentru această situație.
– Cum s-a ajuns la blocajul de față și care este motivul pentru care sistemul integrat nu poate fi pus în practică?
– După cum știți, SMID este un proiect european accesat de către Consiliul Județean Alba, care presupune extinderea la nivelul întregului județ a unui sistem modern, centralizat și uniform de management al deșeurilor, în conformitate cu legislația națională și europeană. Pentru ca acest lucru să fie posibil, toate unitățile administrative din județ s-au asociat și au format ADI „Salubris”, care oferă posibilitatea ca serviciile de salubritate să poată fi gestionate în comun.
Așadar, contractele de colectare și transport deșeuri nu mai sunt încheiate de către fiecare localitate în parte, ci de către asociație. Pentru eficientizare, județul a fost împărțit în patru zone, ADI „Salubris” organizând și finalizând cu succes procedurile de concesionare ale serviciului amintit către noii operatori zonali.
Pe de altă parte, vă reamintesc că în baza proiectului au fost construite staţiile de transfer de la Tărtăria şi Blaj, precum și Centrul de Management Integrat al Deşeurilor de la Galda de Jos. Deși sunt finalizate, cele trei obiective nu funcționează deoarece licitațiile organizate de C.J. Alba pentru delegarea prin concesiune a operării şi administrării lor au fost anulate în instanță de două ori.
De aici provine cauza întregului blocaj în care ne aflăm: atâta vreme cât cele trei obiective nu vor fi funcționale, sistemul integrat nu poate fi implementat, iar operatorii nu își pot derula activitatea în termenele stabilite de contractele încheiate. Trebuie să înțelegeți că este vorba despre un sistem în care fiecare verigă trebuie să funcționeze: operatorii zonali colectează gunoiul selectiv pe tipuri de fracții, îl transportă la stațiile de sortare de la Tărtăria sau Blaj, de unde întreg gunoiul județului Alba va ajunge la depozitul de la Galda. Dacă una dintre aceste verigi lipsește, întregul sistem devine neoperațional.
– Este clar că situația este una dificilă, însă v-ați exprimat anterior încrederea că problema poate fi rezolvată cu implicarea instituțiilor abilitate. Concret, care este soluția?
– La începutul lunii decembrie am discutat cu Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, și cu Ministrul Mediului, Costel Alexe, despre ceea ce putem face pentru a operaționaliza acest SMID, în care s-au investit foarte mulți bani. Vreau să vă spun că nu doar județul Alba se confruntă cu probleme, ci la nivel național sunt în impas majoritatea proiectelor pivind implementarea sistemelor integrate de management a gunoiului. Mai mult decât atât, zilele acestea Comisia Europeană a anunțat că va declanșa în acest an o procedură de sancționare a României din cauza progreselor infime realizate în acest domeniu.
Așadar, cei doi miniștri cu care am purtat discuții și-au manifestat întreaga susținere, astfel că în ultima ședință de guvern a fost aprobat un memorandum care prevede o serie de condiții menite să asigure operaționalizarea temporară a acestor sisteme, până la finalizarea procedurilor competitive. Există posibilitatea ca până la finalizarea licitațiilor, cele două stații de transfer și depozitul de la Galda să fie puse în funcțiune, fie de către un serviciu public subordonat Consiliului Județean, fie prin încheierea unui contract pe o perioadă temporară cu un operator privat.
Alături de Consiliul Director ADI „Salubris”, întrunit la finalul lunii decembrie, am stabilit pașii pe care îi avem de urmat, astfel încât să reușim să deblocăm lucrurile. Sper ca toată lumea să fie responsabilă, să respectăm termenele stabilite și, împreună cu Prefectura și Consiliul Județean, să reușim să punem în funcțiune noul sistem atât de important pentru cetățenii din județul Alba.
– Spuneați că în majoritatea localităților s-a apelat la o situație de compromis, gestionarea deșeurilor realizându-se cu vechii operatori în baza unor acte adiționale. Când credeți că se va face transferul de la vechii la noii operatori?
– Trebuie să înțelegeți că acest sistem integrat de management al deșeurilor nu poate funcționa secvențial, adică nu este suficient să funcționeze doar stațiile de transfer. Și în discuțiile pe care le-am avut la Ministerul Fondurilor Europene s-au făcut precizări clare cu privire la faptul că singura soluție o reprezintă operaționalizarea întregului SMID. Așadar, în momentul în care vom finaliza procedura de negociere printr-o singură sursă cu un operator capabil să administreze temporar depozitul de deșeuri de la Galda, putem vorbi despre un termen la care se va realiza transferul de la vechii la noii operatori.
În momentul de față, estimăm că aceste proceduri se vor face până în luna martie și, probabil că la jumătatea anului, toate cele trei obiective, depozitul de la Galda și stațiile de transfer de la Tărtăria și Blaj, vor deveni operaționale. Este un termen optimist, nu imposibil, dar care necesită implicarea tuturor factorilor de răspundere de la nivelul județului Alba.
Administraţie
Primarul Cugirului, Adrian Teban, la sesiunea plenară a Comitetului European al Regiunilor
Recent, primarul orașului Cugir, Adrian Teban a participat la Brussels, la cea de-a 163 sesiune plenară în care, Comitetul European al Regiunilor (CoR) a celebrat 30 de ani de la înființarea sa în folosul orașelor și regiunilor din Europa .
„În cadrul ședinței grupului EPP i-am felicitat pe prim- vicepreședintele COR, Apostolos Tsitsikostas și pe președintele grupului EPP la CoR, Olgierd Geblewicz, pentru leadershipul grupului nostru, pentru un mandat de succes în care Comitetului Regiunilor a crescut atât la nivel european, dar și în cadrul partidului EPP, unde colegul nostru, vicepreședintele EPP Siegfried Mureșan a fost întotdeauna un susținător important”, a spus primarul Cugirului .
În legătură cu întrebarea unui cetățean din localitate, dacă este ceva de castigat din participarea la CoR, edilul de la poalele Drăganei a spus: „Dacă avem o politică de coeziune bine croită, care să raspundă nevoilor de azi a orașelor va fi în avantajul tuturor localităților, inclusiv pentru Cugir”.
Administraţie
Au început lucrările de modernizare a străzii Făgețel din Cindeni și se amenajează noi locuri de parcare pe strada Gheorghe Asachi
Conducerea Primăriei Cugir verifică regulat modul în care se execută lucrările edilitare din oraș, pentru a vorbi cu constructorul dar și cu cetățenii din zonă.
Primarul Adrian Teban, împreună cu viceprimarul Călin Furdui s-au deplasat în teren, pe strada Făgețel din Cindeni, care face legătura între strada Cloșca și Dorului și pe strada Gheorghe Asachi unde se înființează noi locuri de parcare.
Pe strada Făgețel se vor realiza:
– canalizația tehnică,
– canalizarea pluvială,
– modernizarea carosabilului și amenajarea trotuarelor, fie cu pavaj, fie cu asfalt, în funcție de soluția tehnică stabilită.
– intrările în curți
Ținem să precizăm faptul că această strada nu a fost prinsă în proiecte europene ci se realizează din bugetul local. De asemenea, vom mai face astfel de investiții in continuare pe străzile care încă nu au fost modernizate.
Pe strada Gh. Asachi se înființează 13 noi locuri de parcare și se modernizează intrările în blocuri, în baza proiectului cu finanțare europeană ”Revitalizarea și îmbunătățirea calității vieții din zona urbană arondată școlii Singidava”, proiect care prevede modernizarea a 23 de stăzi.
Administraţie
Finanțare de 1.500.000 de lei obținută de Spitalul Orășenesc Cugir printr-un proiect de „Guvernanță digitală eHealth”
Spitalul Orășenesc Cugir a semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Guvernanță digitală eHealth și interoperabilitate în cadrul Spitalului Orășenesc Cugir”, în valoare de aproape 1.500.000 lei.
Prin realizarea proiectului se preconizează schimbări de substanță în următoarele direcții strategice:
– Creșterea gradului de satisfacție al pacienților care vor beneficia de îngrijire medicală;
– Îmbunătățirea capabilităților interne de administrare a pacienților și a evenimentelor medicale;
– Realizarea unui control mai bun al costurilor spitalului prin creșterea gradului de predictibilitate și planificare a activităților interne;
– Automatizarea proceselor interne care sunt consumatoare de timp și care necesită multă activitate manuală;
– Creșterea gradului de interconectivitate și interoperabilitate atât intern, în cadrul spitalului, cât și cu alte unități medicale;
– Creșterea nivelului de securitate și confidențialitate a datelor.
Managerul spitalului, Florin Arion, se declară mulțumit de continuarea eforturilor pentru îmbunătățirea accesului pacienților la servicii de înaltă calitate.
-
Din judeţacum 7 luni
Mesaje de Paste 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 7 luni
Mesaje de Paște fericit 2024. SMS-uri urări şi felicitări de Sfintele Pasti pe care le poţi trimite prietenilor | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 11 luni
MESAJE de Crăciun fericit! Urări și felicitări pe care le poți trimite celor dragi | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic 2025, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 3 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 7 luni
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 9 luni
MESAJE de 8 MARTIE, Ziua Femeii 2024. Felicitări, urări și SMS-uri pentru femeile din viața voastră | cugirinfo.ro
-
Administraţieacum 2 luni
Premiu simbolic oferit de Primărie unor societăți comerciale din Cugir, cu prilejul aniversării a 225 de ani de tradiție industrială a orașului